ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΡΕΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Ο.Σ.Υ.Ν.Α.Ε.

13Ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ Ε.Ν.Α.Ε. στις 18 και 19 Φεβρουαρίου 2009 Makedonia Palace hotel στην Θεσσαλονίκη

 

Κύριε Πρόεδρε της ΕΝΑΕ, κύριοι Νομάρχες,

θέλω εκ μέρους των εργαζομένων στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση να σας ευχαριστήσω για την πρόσκλησή σας να παρευρεθούμε στο τακτικό σας συνέδριο και να καταθέσουμε και τις απόψεις των εργαζομένων.

Το συνέδριό σας πραγματοποιείται σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο για την χώρα και με σημαντικά προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες και την κοινωνία γενικότερα.

Από τα πλέον σημαντικά προβλήματα σήμερα, είναι η οικονομική κρίση η οποία αποτυπώνεται ξεκάθαρα στον υπό αναθεώρηση προϋπολογισμό της Κυβέρνησης για το 2009, όπου οι αυξήσεις που θα δοθούν στους εργαζόμενους και στους συνταξιούχους είναι πολύ πιο κάτω του πληθωρισμού, προβλέπονται νέοι φόροι, -με λίγα λόγια περίπου 7 δισεκατομμύρια ευρώ- που θα κλιθούν να πληρώσουν και πάλι τα ελληνικά νοικοκυριά, τα οποία, τα τελευταία χρόνια έχουν μαραζώσει.

Ιδιαίτερα οι τελευταίες δηλώσεις του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος για τους μισθούς και γενικά την πρόταση για την εισοδηματική πολιτική, προσδιορίζουν την συνεχόμενη επί χρόνια εφαρμοσμένη μέθοδο που δημιούργησε τα περίφημα κόλντεν-μπόι.

Σημαντικό είναι και η απόφαση της κυβέρνησης να παγώσει την Διοικητική Μεταρρύθμιση με το πρόσχημα ότι αδυνατεί να εξασφαλίσει τους αναγκαίους οικονομικούς πόρους για την στήριξη του θεσμού, με δικαιολογία την οικονομική κρίση.

Η πραγματική βέβαια αιτία που η Διοικητική Μεταρρύθμιση όδευσε στα αζήτητα, είναι ότι όλη η συζήτηση το προηγούμενο χρονικό διάστημα με ευθύνη και της Αυτοδιοίκησης του Α΄ και Β΄ βαθμού, αναλώθηκε στον χωροταξικό ανασχεδιασμό, χωρίς να υπάρξει ουσιαστικά συζήτηση για τα πραγματικά προβλήματα που απασχολούν την Αυτοδιοίκηση.

Τι Τοπική Αυτοδιοίκηση θέλουμε, χωρίς πόροους και αρμοδιότητες.

Σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι υπαναχωρήσεις της κυβέρνησης, κυρίως για την υπό σύσταση Περιφερειακή Διοίκηση, για την οποία ουσιαστικά είχε επιλέξει την έμμεση εκλογή του Περιφερειάρχη, καθώς και η απροθυμία στην λειτουργία των μητροπολιτικών ΟΤΑ σε μεγάλες πόλεις της χώρας μας.

Εμείς τις δικές μας θέσεις και απόψεις, τις προβάλαμε στο θεματικό συνέδριο για την Διοικητική μεταρρύθμιση που έκανε η Ε.Ν.Α.Ε. στην Αθήνα τον Μάιο του 2008 και εμμένουμε, αφού η πρότασή μας για ισχυρές κρατικές Περιφέρειες και μικρό επιτελικό κράτος στην σημερινή οικονομική συγκυρία που βιώνουμε, αποτελεί την πλέον εφικτή λύση για ανάπτυξη μέσα από τον κρατικό επενδυτικό σχεδιασμό που πρέπει να επιχειρηθεί από την πολιτεία.

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να επισημάνουμε σε όλους τους πολιτικούς φορείς, ότι σε επόμενη προσπάθεια για την νέα Διοικητική Μεταρρύθμιση, ο διάλογος δεν θα πρέπει να περιορίζεται στους τέσσερις τοίχους του Υπουργείου Εσωτερικών και της ΕΝΑΕ, αλλά να αποτελέσει προβληματισμό όλων των φορέων, κοινωνικών, αλλά και των εργαζομένων και εμείς, σαν εκπρόσωποι των εργαζομένων, θα απαιτήσουμε πιο ενεργή συμμετοχή.

Με αφορμή όμως σήμερα το 13ο τακτικό σας συνέδριο, θα ήθελα να αναφερθώ επιγραμματικά στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και είναι μέρος των προβλημάτων που αντιμετωπίζει συνολικά ο θεσμός.

Οξύ πρόβλημα, είναι η συνεχιζόμενη πολιτική στις εργασιακές σχέσεις, που έχουμε ιδιαίτερα στις Νομαρχίες με την ενίσχυση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, με αποτέλεσμα την εργασιακή ανασφάλεια και την απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και την γενίκευση των ευέλικτων μορφών εργασίας, που κυρίως προωθούνται από την Κυβερνητική πολιτική η οποία αρνείται πεισματικά την στελέχωση – πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων εργασίας με δυναμικό πλήρους και μόνιμης απασχόλησης.

Προωθείται με αυτόν τον τρόπο ένα νέο μοντέλο εργασιακών σχέσεων στον αντίποδα της κυρίαρχης μέχρι σήμερα μορφής εργασίας, που ήταν η μόνιμη εργασία πλήρους και ασφαλισμένης απασχόλησης και διαφαίνεται και λόγω της οικονομικής κρίσης, ότι σε τέτοιες μορφές θα επικεντρωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα τόσο η κυβέρνηση, όσο και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.

Αποτέλεσμα αυτής της ασκούμενης μέχρι σήμερα πολιτικής στο ανθρώπινο δυναμικό, είναι η έλλειψη εξειδικευμένου και επιστημονικού προσωπικού, που είναι αναγκαίο για τις σημερινές σύγχρονες ανάγκες λειτουργίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

Εμείς ξέρουμε ότι το θέμα της στελέχωσης με προσωπικό ταλανίζει τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και πολλές φορές τα κενά με βάση τις οργανικές θέσεις ξεπερνούν ακόμα και το 50%.

Αντιλαμβανόμαστε ότι νέες αρμοδιότητες και αντικείμενα που ανετέθησαν στις ΝΑ δεν συνοδεύονται από αντίστοιχους πόρους.

Αντιλαμβανόμαστε ότι η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού είναι χρονοβόρα και απαράδεκτη και πολλές φορές από την προκήρυξη του διαγωνισμού μέχρι την ορκωμοσία των προσλαμβανομένων διαμεσολαβούν περίπου τρία χρόνια.

Δεν καταλαβαίνουμε όμως γιατί πρέπει να μεμψιμοιρούμε με την χρονοβόρο διαδικασία των προσλήψεων, όταν δεν υπήρξε βούληση να προκηρύξουμε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού αφού το υπάρχον καθεστώς εξυπηρετεί τις εκλογικές μας υποσχέσεις.

Το δεύτερο, είναι οι αρμοδιότητες, καθώς μέσα από τον νέο Νομαρχιακό Κώδικα, διαφαίνεται να εντείνονται οι προσπάθειες για ιδιωτικοποίηση ακόμα και βασικών υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, με απώτερο στόχο την κατάργηση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα των υπηρεσιών της και βέβαια, η επιμονή στην εφαρμογή των ΣΔΙΤ, δηλαδή των Συμπράξεων του Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα, γιατί σήμερα εμφανίζεται σαν πανάκεια, ενώ εκεί που έχει εφαρμοστεί, έχει αποτύχει, δεν θα βοηθήσει την λειτουργία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, αλλά θα έχει νέα οικονομική επιβάρυνση στους πολίτες.

Το τρίτο είναι η οικονομική κατάσταση. Σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, είναι εμφανές ότι με τις ζητούμενες αρμοδιότητες, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β΄ βαθμού, θα οδηγηθούν σε οικονομική κατάρρευση. Θα πρέπει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση γενικά να έχει θετικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κρίσης, που δεν θα πλήξει μόνο την κοινωνία και τους πολίτες, αλλά και τον ίδιο τον θεσμό. Εμείς ενάντια στην εισπρακτική πολιτική του προϋπολογισμού κάνουμε προτάσεις για κοινωνικές παροχές στους εργαζόμενους, όπως οι Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, οι κατασκηνώσεις κλπ., που θα πρέπει να συνδυαστούν και με άλλες προτάσεις, για την ενίσχυση των κοινωνικών υπηρεσιών που πρέπει να προσφέρει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση τόσο θεσμικά, όσο και οικονομικά.

Η Ο.Σ.Υ.Ν.Α.Ε., δηλώνει από το βήμα του συνεδρίου σας, στην δυναμική συμπαράταξή της σε κάθε κινητοποίηση των Νομαρχών, που θα έχει στόχο την πλήρη οικονομική χρηματοδότηση των αρμοδιοτήτων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, την αποδοχή της δημόσιας υπαλληλικής σχέσης του δυναμικού της, την εφαρμογή του υπαλληλικού κώδικα στις σχέσεις εργασίας και τέλος την υλοποίηση των δεσμεύσεων της κυβέρνησης, δηλαδή αρμοδιότητες ή περισσότερες αρμοδιότητες ήσσων οικονομικοί πόροι κατ΄ εφαρμογή άλλωστε και των άρθρων του συντάγματος της χώρας.

 

Το τέταρτο είναι η εφαρμογή του νέου Νομαρχιακού Κώδικα που ορίζει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο. Διαφωνήσαμε με την πρόταση που κατατέθηκε γιατί θεωρούμε ότι δεν λύνει τα προβλήματα των εργαζομένων και η μέχρι σήμερα εμπειρία, μας έδειξε ότι δημιουργούνται περισσότερα προσκόμματα και ουσιαστικά κρατά και πάλι σε ομηρία χιλιάδες εργαζόμενους.

Η άρνηση του προσδιορισμού στον νέο Νομαρχιακό κώδικα των εννοιών των λέξεων μεταβολή, μετάθεση, μετακίνηση, μας επιβεβαίωσε για μια ακόμη φορά αφού η μόνιμη γκρίνια εργαζόμενου – Νομάρχη ξεκινάει από την επιμονή του πρώτου (του εργαζόμενου) στις διάφορες ερμηνευτικές ή δικαστικές αποφάσεις και του δεύτερου (του Νομάρχη) να εμμένει πεισματικά στην εξουσία που του προσέδωσε η ψήφος με τελική μοναδική διέξοδο τα Δικαστήρια.

Ιδιαιτερότητα μοναδική αποτελεί η επιβληθείσα από τους Νομάρχες θέση για την ουσιαστικά απαγορευτική διάταξη περί μετατάξεων των υπαλλήλων των ΝΑ με πρόσχημα την μαζική έξοδο τους σε άλλους φορείς η οποία δυστυχώς επισφραγίσθηκε με την τακτική της Κυβέρνησης για τις προκυριχθήσες μετατάξεις στα Τελωνεία κλπ. όπου υπήρχε ειδική μνεία για τους υπαλλήλους των ΝΑ που τους απαγόρευε το δικαίωμα ακόμα και σε υποβολή αιτήσεως.

Το πέμπτο είναι η διεκδίκηση ενιαίου πλαισίου αμοιβών και όρων απασχόλησης.

Είναι γνωστό ότι οι εργαζόμενοι στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή, για την εξυπηρέτηση των πολιτών, ενώ μισθολογικά βρισκόμαστε στον πάτο της μισθολογικής κατάταξης μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων, γεγονός που αποτελεί αδικία, που δεν μπορούμε να προσπεράσουμε.

Ως νομαρχιακοί υπάλληλοι όμως αισθανόμαστε εξαπατημένοι, αφού πολλές φορές ο Υπουργός Εσωτερικών υποσχέθηκε το ενιαίο μισθολόγιο, που θα άρει τις κραυγαλέες μισθολογικές ανισότητες σε βάρος μας, αλλά μισθολόγιο δεν βλέπουμε. Οι διαβεβαιώσεις επαναλήφθηκαν και από τον πρωθυπουργό, αλλά και πάλι τίποτα.

Είδαμε όμως να διευρύνεται αυτή η μισθολογική ανισότητα, καθώς η Κυβέρνηση με ρύθμιση που εισήγαγε στο σχέδιο νόμου «Αναδιοργάνωση της Δημοτικής Αστυνομίας και ρυθμίσεις λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας ΥΠΕΣ» προβλέπει μηνιαία ειδική παροχή για τους υπαλλήλους των Περιφερειών της τάξεως των 550€ με αιτιολογία το αντιστάθμισμα αναίρεσης των μισθολογικών ανισοτήτων μέχρι την οριστική τους εξάλειψη με την εφαρμογή του νέου ενιαίου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων.

Η άρση της μισθολογικής ανισότητας αποτελούσε εδώ και χρόνια αίτημα της Ομοσπονδίας μας και είναι ανάγκη να αναδειχθεί το σοβαρό πρόβλημα των μισθολογικών ανισοτήτων σε βάρος των εργαζομένων στις ΝΑ με ψήφισμα του 13ου συνεδρίου σας, και με παρέμβασή σας στον Υπουργό Εσωτερικών προκειμένου να καταθέσει τροπολογία στο πρώτο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στην Βουλή.

Κύριοι Νομάρχες, με αυτές τις επισημάνσεις οι οποίες αποτελούν τα μέγιστα προβλήματα μας, θέλω να ευχηθώ το συνέδριό σας να έχει επιτυχία, και να επισημάνω ότι πρέπει να έχουμε συνεργασία -που δεν είχαμε το προηγούμενο χρονικό διάστημα- για την αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και των εργαζομένων.

Στο χέρι όλων μας είναι να αναπτύξουμε κοινή δράση για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν και ο θεσμός, αλλά και οι εργαζόμενοι.

Άλλωστε, όλοι υπηρετούμε έναν θεσμό βαθιά δημοκρατικό, που βρίσκεται καθημερινά κοντά στον πολίτη.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ