Ο.Σ.Υ.Α.Π.Ε. ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Δ/νση: Λ. Συγγρού 80-88, 7ος όροφος email: info@osyape.gr www.osyape.gr |
τηλ. προέδρου: 6932442294 – τηλ. γραμματέα: 6932442150
Αθήνα 27 /11/2023
Αριθμ. Πρωτ.: 127
Προς
- Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής
Δ/νση Κατάρτισης και Συντονισμού Εφαρμογής
Δημοσιονομικών Κανόνων
Κηφισίας 124 & Ιατρίδου 2
- Υπουργείο Εσωτερικών
-Γραφείο Υπουργού
-Δ/νση Προσωπικού Τ.Α.
-Δ/νση Οικονομικών Τ.Α.
Θέμα: Ανάκληση εγγράφου με απόψεις για την καταβολή σε χρήμα των ΜΑΠ για τους εργαζόμενους των Περιφερειών.
Σχετ.: Το υπ’ αριθμ. 124206/28-8-2023 έγγραφο της Δ/νσης Κατάρτισης και Συντονισμού Εφαρμογής Δημοσιονομικών Κανόνων.
Στο παραπάνω σχετικό έγγραφο της Δ/νσης Κατάρτισης και Συντονισμού Εφαρμογής Δημοσιονομικών Κανόνων διατυπώνεται η άποψη ότι «δεν είναι δυνατή η αποτίμηση και καταβολή σε χρήμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) για το χρονικό διάστημα πριν την ψήφιση του ν. 4735/2020 (Α΄197), όπου με το άρθρο 60 και την τροποποίηση που επέφερε στην παρ. 1 του άρθρου 97 του ν. 4483/2017 (Α΄ 107) προβλέφθηκε μεταξύ άλλων ότι «Τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) του δικαιούχου προσωπικού των ΟΤΑ που προβλέπονται στην υπ’ αρ. 43726/7.6.2019 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών (Β΄ 2208), τα οποία δεν χορηγούνται εντός του έτους, αποτιμώνται σε χρήμα, σύμφωνα με την τιμή διαγωνισμού που προκηρύχθηκε ή άλλου διαγωνισμού προγενέστερων ετών που είχε λάβει χώρα για την προμήθεια των ίδιων ειδών και αποδίδονται…».
Μόνο που η άποψη αυτή στοιχειοθετείται σε αβάσιμους ισχυρισμούς όσον αφορά τους εργαζόμενους των Περιφερειών/ΟΤΑ β΄ βαθμού.
Συγκεκριμένα:
- Οι προβλέψεις του άρθρου 97 του ν. 4483/2017 (Α΄ 107) για την αποτίμηση σε χρήμα των ΜΑΠ που δεν χορηγήθηκαν προηγούμενα έτη αφορούσαν μόνον τους εργαζόμενους των ΟΤΑ α΄ βαθμού δεδομένου ότι παρέπεμπε σε ΜΑΠ «που προβλέπονταν στην 53361/11.10.2006 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας (Β΄1503)».
Είναι προφανές ότι η ΚΥΑ 53361/11.10.2006 «Παροχή μέσων ατομικής προστασίας σε υπαλλήλους των ΟΤΑ και μέτρα προληπτικής ιατρικής (ΦΕΚ 1503/11-10-2006)» αφορούσε μόνον τους εργαζόμενους των ΟΤΑ α΄ βαθμού, αφού:
α. Στα έχοντας υπόψη μνημονεύει ότι:
– «από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αλλά σε βάρος των προϋπολογισμών των οικείων Ο.Τ.Α α΄ βαθμού…» (ι σχετ.), καθώς και ότι
– έλαβε υπόψη έγγραφα μόνο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ζ σχετ.) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (η σχετ.).
β. Οι ΟΤΑ β΄ βαθμού /Περιφέρειες δημιουργήθηκαν το 2010 με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ (ν.3852/2010).
Ήταν δε τόσο κακογραμμένο το άρθρο 97 του ν. 4483/2017, που δεν έλυνε ούτε καν το ζήτημα της χορήγησης των ΜΑΠ στους μόνιμους και ΙΔΑΧ υπαλλήλους των Περιφερειών, παρότι όφειλε σύμφωνα με την «γενική» υποχρέωση που προέκυπτε με τον ν.3850/2010.
Επομένως τόσο η ΚΥΑ 53361/11.10.2006 όσο και 97 του ν. 4483/2017 δεν είχαν εφαρμογή για την χορήγηση των ΜΑΠ στους εργαζόμενους των Περιφερειών.
- Το ζήτημα της χορήγησης των ΜΑΠ στους εργαζόμενους των Περιφερειών επιλύθηκε νομοθετικά με την έναρξη εφαρμογής της ΚΥΑ 43726/2019 (ΦΕΚ 2208/Β/8-7-2019). Στην πράξη βέβαια η προμήθεια και η χορήγηση των ΜΑΠ, του γάλακτος κλπ καθυστέρησε σε πολλές Περιφέρειες, με αποτέλεσμα να μην έχουν χορηγηθεί σε πολλούς εργαζόμενους.
Αυτό εξάλλου επιβεβαίωσε και η ρύθμιση του άρθρου 60 του ν. 4735/2020, που ακολούθησε.
- Σύμφωνα με το άρθρο 60 του ν. 4735/2020 «τα ΜΑΠ τα οποία δεν χορηγούνται εντός του έτους, αποτιμώνται σε χρήμα». Από την αναφορά «εντός του έτους» προκύπτει ότι συμπεριλαμβάνεται όλο το έτος κι όχι η μη χορήγηση από την ψήφιση του νόμου και εντεύθεν.
Εξάλλου στην σελ. 17 της Αιτιολογικής Έκθεσης του ν. 4735/2020 (t-ithageneia-OLO-eis.pdf (hellenicparliament.gr) επί του άρθρου 52 (52 ήταν στο σχέδιο νόμο η συγκεκριμένη ρύθμιση) αναφέρεται ότι «Προβλέπεται πάγια διαδικασία για την απόδοση σε χρήμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) που δεν αποδίδονται στο δικαιούχο προσωπικό των ΟΤΑ». Χαρακτηρίζεται δηλαδή ως «πάγια διαδικασία», η διαδικασία για την απόδοση σε χρήμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) όταν δεν αποδίδονται στο δικαιούχο προσωπικό των ΟΤΑ, προφανώς γιατί ο νομοθέτης ήθελε να ωθήσει Δήμους και Περιφέρειες να αναλαμβάνουν απρόσκοπτα τις σχετικές υποχρεώσεις τους.
Θεωρούμε πως από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι το υπ’ αριθμ. 124206/28-8-2023 αναφερόμενο έγγραφο της Δ/νσης Κατάρτισης και Συντονισμού Εφαρμογής Δημοσιονομικών Κανόνων δεν θα έπρεπε να έχει αναφορά στους εργαζόμενους των ΟΤΑ β ΄ βαθμού / Περιφερειών και για αυτό ζητάμε την σχετική τροποποίησή του.
Αναμένουμε την απάντηση και τις ενέργειές σας επ’ αυτού.-
Κοιν/ση
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΠΑΝΟΥΤΣΑΚΟΥ ΒΕΤΑ ΣΤΑΜΚΟΠΟΥΛΟΥ ΝΑΤΑΣΑ