Για την «στοχοθεσία-αξιολόγηση» του ν.4940.2022

   Ο.Σ.Υ.Α.Π.Ε.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

Δ/νση: Λ. Συγγρού 80-88, 7ος όροφος

email: info@osyape.gr

www.osyape.gr

τηλ. προέδρου: 6932442294 – τηλ. γραμματέα: 6932442150

                                               Αθήνα   25 /2/2024

                                            Αριθμ. Πρωτ.: 50

Για την «στοχοθεσία-αξιολόγηση» του ν.4940/2022 & σχετικά ερωτήματα

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες

Οφείλουμε να επαναλάβουμε ορισμένα βασικά σημεία και εκτιμήσεις.

  • Κοινοί παρονομαστές όλων των νομοθετημάτων για την «αξιολόγηση» (ν.4940/2022/Α’ 112 – νόμος Βορίδη/ΝΔ) αντικαθιστά – συμπληρώνει τον ν.4369/2016/Α’ 33, νόμος Βερναρδάκη, ο οποίος, με τη σειρά του, είχε αντικαταστήσει τον ν. 4250/2014 /Α’ 74, νόμος Μητσοτάκη) είναι:

α. Θέσπισαν παντελώς ασαφή και μη μετρήσιμα κριτήρια,

β. Απουσιάζει  οποιαδήποτε αναφορά στην οργάνωση και στελέχωση των υπηρεσιών       (αξιολόγηση υπηρεσιών ως προς την επάρκεια προσωπικού και μέσων σε σχέση με το       αντικείμενο και τις αρμοδιότητές τους),

γ. Χαρακτηρίζονται από την εμφανή πρόθεση για τη συγκριτική (με αυθαίρετο τρόπο) κατάταξη των υπαλλήλων και όχι την αντικειμενική αξιολόγησή τους.

δ. Θεσπίζει την κρίση «Δεξιοτήτων»  (άρθρα 3 και 4, «Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων»), που θα μπορούσαν να βρίσκονται στο εγχειρίδιο εταιρείας ασφαλίσεων, πλασιέ ή οτιδήποτε άλλο όπως: προσανατολισμός στον πολίτη, ομαδικότητα, προσαρμοστικότητα, προσανατολισμός στο αποτέλεσμα, οργάνωση και προγραμματισμός, επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα, επαγγελματισμός και ακεραιότητα, διαχείριση γνώσης και ηγετικότητα (προφανώς «άριστη» μετάφραση του «leadership»). Το «Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων» και  οι βαρύγδουπες/αόριστες έννοιες «προσανατολισμός στον πολίτη», «προσανατολισμός στο αποτέλεσμα», «επίλυση προβλημάτων», «προσαρμοστικότητα» κ.λπ., βάσει των οποίων θα αξιολογούνται οι υπάλληλοι, αποτελούν μεθόδευση ώστε να φορτωθούν πάνω μας όλες οι αντιλαϊκές ρυθμίσεις του αστικού κράτους και οι δυσκαμψίες των δημόσιων υπηρεσιών, με τα οποία ταλαιπωρούνται οι πολίτες.

  • Δεν γίνεται να μην σχολιάσουμε τον πολυδαίδαλο, δυσχερή και γραφειοκρατικό χαρακτήρα της διαδικασίας και τον τεράστιο φόρτο εργασίας που επιφέρει στις υποστελεχωμένες υπηρεσίες, που έχουμε εξαρχής καταγγείλει, αφετέρου δε αποδεικνύει ότι πρόκειται για διαδικασία στην οποία ούτε οι «άριστοι» της κυβέρνησης δεν μπορούν να ανταποκριθούν! Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τη ρητή πρόβλεψη στο νόμο ότι «η διαδικασία εξειδίκευσης και επιμερισμού των στόχων σε όλα τα ιεραρχικά επίπεδα ολοκληρώνεται μέχρι τη 15η Ιανουαρίου κάθε έτους», δια της προσφιλούς πλέον μεθόδου νομοθέτησης δια εγκυκλίων οι προθεσμίες του νόμου αλλάζουν και μετατίθενται σύμφωνα με τις κατά περίπτωση εμπνεύσεις των συντακτών της!
  • Οι κυβερνήσεις που φέρνουν και εφαρμόζουν νόμους για την «αξιολόγηση» των υπαλλήλων, ενδιαφέρονται όπως ισχυρίζονται για την «βελτίωση της λειτουργίας των υπηρεσιών και φορέων του δημόσιου τομέα» (άρθρο 1) και για την επιβράβευση των «παραγωγικών»!!! Δημοσίων Υπαλλήλων με μπόνους που θα φτάνει μέχρι και το 15% του μισθού τους;

Όχι. Εάν ενδιαφερόντουσαν δεν θα είχαμε υποστελέχωση κατά 50 % στις υπηρεσίες μας, δεν θα «ζητιανεύαμε» για μέσα μετακίνησης για να εκτελέσουν εξωτερική υπηρεσία οι πάμπολλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί, για εξοπλισμό κ.α.

Όταν μιλάνε για «επιβράβευση» κρύβουν ότι προωθούν την επιβράβευση υπηρεσιών και υπαλλήλων που αυτοί επιλέγουν!!! Οι αποφάσεις τους, οι σχετικές ΚΥΑ το ομολογούν…. Θα επιβραβεύουν τους εμπλεκόμενους με έργα που εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης (ΦΕΚ 2132/2023), τους υπαλλήλους των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών των υπουργείων, του Γ.Λ.Κ κλπ ως «Κίνητρο Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων» (άρθρο  25 του ν. 4940/2022).

Εξάλλου το άρθρο 23 είναι σαφές: «το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής εφαρμόζεται στους υπαλλήλους που υλοποιούν συγκεκριμένους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής», στόχοι οι οποίοι σύμφωνα με το άρθρο 9 «τίθενται από τους καθ’ ύλην αρμόδιους Υπουργούς και τα όργανα Διοίκησης κάθε φορέα». Και σε αυτά τα ΣΧΕΔΙΑ θέλουν τους δημοσίους υπαλλήλους «συνεργούς», «συνδιαμορφωτές», προσπαθώντας να ενισχύσουν τη λογική ότι το κράτος δεν είναι ταξικό, είναι «δικό» μας…

  • Η άμεση σύνδεση της στοχοθεσίας-αξιολόγησης με τη μισθολογική εξέλιξη και το βαθμό επίτευξης στόχων που προωθείται μέσα από το λεγόμενο «σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής», θα οδηγήσει στη συρρίκνωση μισθών και συντάξεων, σε «ατομικά μισθολόγια», όπως στην ΑΑΔΕ, στην εξέλιξη των «αρεστών», ενώ ανοίγει ο δρόμος για την εντατικοποίηση της εργασίας, με εργαζόμενους σιωπηλούς και φοβισμένους. Τέτοιους μισθούς εξάλλου υποδηλώνουν οι παραινέσεις των κυβερνητικών στελεχών, αλλά και των θεσμικών κ.α. ινστρουχτόρων της οικονομίας όταν λένε ότι για να υπηρετηθεί η συνέχιση βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, για να μπορούν να αγοράζονται αεροπλάνα και φρεγάτες και να καλύπτονται οι ΝΑΤΟικές δαπάνες, πρέπει να συνεχιστεί η συγκράτηση των μισθολογικών αυξήσεων!!!
  • Σε όσους ρωτούν εάν είμαστε υπέρ ή κατά της στοχοθεσίας-αξιολόγησης απαντάμε: Ότι κάθε «αξιολόγηση» την κρίνουμε κυρίως από το «ποιος σε αξιολογεί & για ποιο σκοπό σε αξιολογεί» και είναι ψευδεπίγραφο το ερώτημα εάν οι εργαζόμενοι είναι υπέρ ή κατά της «αξιολόγησης».  

Είμαστε κατά του ν.4940/2022, κατά των αντιλαϊκών στόχων που θέτει κατά των διαδικασιών και των διάτρητων και υποκειμενικών κρίσεων, κατά της συγκάλυψης της τραγικής υποστελέχωσης των υπηρεσιών, κατά της απόδοσης   ευθυνών για κάθε στραβό που συμβαίνει στον «τελευταίο μοχλό της άμαξας».  

Στην πραγματικότητα ψάχνουν για εξιλαστήρια θύματα, ψάχνουν για τους επόμενους «σταθμάρχες», προκειμένου να τους στοχοποιούν για τα επόμενα άλλα «Τέμπη», που ελλοχεύουν πίσω από την πολιτική της απαγόρευσης των προσλήψεων, του κόστους οφέλους, που αφήνει ασυντήρητα τα κτίρια, χωρίς ουσιαστικό προσεισμικό έλεγχο, τις αντιπλημμυρικές υποδομές που η κατασκευή τους ή η επισκευή τους συνεχώς αναβάλλεται, την λειψή αντιπυρική προστασία, τη στιγμή που η υγιεινή και η ασφάλεια μας θυσιάζεται στο βωμό των κερδών…

Η κάθε «στοχοθεσία – αξιολόγηση» είναι «νύχι-κρέας» με τους στόχους που βάζει, με τη στελέχωση των υπηρεσιών, τις συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων και την εξασφάλιση των προϋποθέσεων απόκρισής τους. Όπως απαιτούμε μαζί με τους νοσοκομειακούς να έχουμε δημόσιες δομές υγείας που να παρέχουν δωρεάν και σύγχρονες παροχές υγείας σε όλους, όπως απαιτούμε μαζί με τους αγωνιζόμενους εκπαιδευτικούς την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, της γνώσης, της κριτικής σκέψης κλπ, έτσι δεν γίνεται να αδιαφορούμε για το ρόλο των υπηρεσιών μας.

  • Ρωτάνε συνάδελφοι: Έχουν βάση οι πειθαρχικές απειλές που εκτοξεύονται;

Απαντάμε: Όταν υφίσταται απεργιακή κινητοποίηση καλύπτεται κάθε εργαζόμενος και δεν νομιμοποιείται κανένας να εκτοξεύει απειλές.

Επίσης η μαζικότητα σε κάθε δράση είναι αυτή που «δένει τα χέρια» οποιουδήποτε για να προχωρήσει σε απειλές ή και να τις υλοποιήσει. Η μαζική αντίδραση εξάλλου είναι αυτή που ανατρέπει νόμους, αλλάζει τα πράγματα.

Θυμίζουμε την μαζική αντίδραση στην προηγούμενη αξιολόγηση Μητσοτάκη, στην τιμωρητική διάταξη Γεροβασίλη κλπ, που τις καταργήσαμε.

Να ξέρουμε πως αυτό το διάστημα «απεργούν-απέχουν» μαζικά από την δικιά τους αξιολόγηση οι εκπαιδευτικοί, παρότι ο νόμος που τους αφορά έχει τιμωρητικές διατάξεις και προβλέπει την μη μονιμοποίηση των δόκιμων υπαλλήλων και την απαγόρευση διεκδίκησης θέσης ευθύνης  για 8 χρόνια.

          Για το ζήτημα αυτό, εάν δηλ. η μη εκπλήρωση από δημόσιο υπάλληλο που συμμετέχει στην απεργία-αποχή της ΑΔΕΔΥ, των υποχρεώσεων στοχοθεσίας-αξιολόγησης που θέτει ο ν.4940/2022 συνιστά συμπεριφορά που μπορεί νομίμως να οδηγήσει σε κίνηση πειθαρχικής διώξεως σε βάρος του καθώς και εάν συνιστά η μη σύνταξη έκθεσης αξιολόγησης δόκιμου υπαλλήλου, κώλυμα μονιμοποίησής του κατ’άρθρο 40 ΥΚ, σας στέλνουμε και την σχετική ΝΟΜΙΚΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ, για πιο ολοκληρωμένη απάντηση στα ερωτήματα σας αυτά.

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες

      Η μαζική συμμετοχή μας στην «απεργία-αποχή» από την αντιδραστική στοχοθεσία – αξιολόγηση, είναι η καλύτερη απάντηση στην υποστελέχωση, στους χαμηλούς μισθούς, στην έλλειψη εξοπλισμού και μέσων, στις χρόνιες «αναθέσεις» σε θέσεις ευθύνης, στην τρομοκρατία και την υποτίμηση, στις ιδιωτικοποιήσεις και τις εκχωρήσεις αρμοδιοτήτων, στις επιλογές λειτουργίας των υπηρεσιών μας ως διοχετευτές εκατομμυρίων στους επιχειρηματικούς ομίλους.

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.

                 Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                             Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

                         ΠΑΝΟΥΤΣΑΚΟΥ ΒΕΤΑ                                                ΣΤΑΜΚΟΠΟΥΛΟΥ ΝΑΤΑΣΑ

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ